Przyczepy bagażowe lekkie

Przyczepy skrzyniowe znane są pod  różnymi określeniami: niektórzy nazywają je bagażowymi, samochodowymi inni towarowymi.
Nie jest istotna nomenklatura. Możliwości konfiguracji i dostępność tego typu pojazdów sprawiają, że każdy znajdzie coś dla siebie.

My będziemy używać określenia przyczepa bagażowa lekka.

Zdecydowanie najpopularniejszy segment przyczep. Ich przewaga to uniwersalność.

Jako środek transportu są nieocenione zarówno na budowie, na działce, przy przeprowadzce lub innej działalności, także zarobkowej.

W swojej ofercie ma je większość producentów, ferujących własne rozwiązania techniczne, technologie produkcji, czy wreszcie design.

Filozofia budowy jest jednak za każdym razem ta sama.

Podstawą jest oczywiście rama. Dominują tu dwie techniki budowy: ramy skręcane lub spawane.

Zaletą ram spawanych jest teoretycznie większa wytrzymałość, jednak ramy skręcane nie są wiele gorsze.

Burty mogą być wykonane z różnych materiałów: wodoodpornej sklejki, blachy stalowej ocynkowanej lub blachy aluminiowej.

Funkcjonalność przyczepy mogą poszerzyć różnego rodzaju pokrycia przestrzeni ładunkowej: poliestrowe sztywne pokrywy, plandeki ze stelażem lub bez, dodatkowe burty.
Przyczepę można zatem doposażyć wedle własnego uznania z dodatkowych elementów.
Opcją z której zawsze warto skorzystać już na etapie zamówienia są hamulce najazdowe.  Nie są one prawnie wymagane w przypadku przyczep lekkich , ale poprawiają one właściwości jezdne pojazdu.

1. Głowica zaczepowa zwana też potocznie po prosu zaczepem.

W większych przyczepach zalecane są głowice z wkładkami stabilizacyjnymi poprawiające właściwości jezdne

.
2. Osie. Obecnie najczęściej stosowane są układy jezdne wykorzystujące wahacz. Funkcję resora i amortyzatora spełniają gumowe wkładki leżące między rurą osi a wahaczem.
Dodatkowo oś można doposażyć w klasyczny amortyzator poprawiający prowadzenie pustej przyczepy.

 

3. Burty. Do wyboru: z wodoodpornej sklejki, blachy ocynkowanej bądź profili aluminiowych.

Najczęściej otwierana jest burta przednia i tylna. W niektórych modelach na życzenie wszystkie burty mogą być łatwo demontowane.

4. Plandeka. Zabezpiecza ładunek przed warunkami atmosferycznymi i ciekawskimi oczami. Łatwość wymiany stelażu pozwala dowolnie regulować wysokość przestrzeni
ładunkowej przyczepy.

5. Dyszel. Integralny element konstrukcyjny. Może być przyspawany na stałe do ramy przyczepy lub odkręcany. Częściej spotykany w formie dwu podłużnic łączących się przy
głowicy zaczepowej.  Najlżejsze przyczepy miewają jednak prosty dyszel z kawałka rury przykręconej do ramy.